måndag 22 oktober 2012

Fika och duplo

Elliot har börjat sova längre på morgonen nu, det är sällan han vaknar innan 8.20 och jag tänker att det är perfekt innan vintertiden kickar in. MEN...det resulterar också i att resten av dagens rutiner kommer på glid. Han är knappast trött vid 10 när det är dax för dagens första sovstund. I morse när vi steg upp insåg jag att kaffet i kaffeburken sinade och det vore ofint att bjuda vänner på kaffe och sedan inte ha något kaffe hemma så efter frukosten klädde vi på oss, tog med glasinsamlingen och gick mor ICA för att köpa kaffe och kakor. Efter affären så drog jag inte bara en, två, tre, fyra utan ännu fler repor i parken där jag bor. Runt, runt, runt, fram och tillbaka. Körde offroad i hopp om att Elliot skulle somna innan fikabesöket skulle komma vid 11. Precis när jag tänkte "nu somnar han" så ruskade han på sig och skrek eller fick syn på något intressant så nej...det lyckades icke. 1-0 till Chefen!

In och fika. Elliot fick ett jätteroligt duplo av Maria som han har roat sig med hela kvällen. Mamma och Elliot började bygga och sedan tog pappa, den stora legokonstnären själv, över.

Roligt att träffa Maria igen, som alltid och Elliot är så förtjust i henne också. Det är härligt att se.

Tack för den fina presenten Maria!

2 kommentarer:

  1. Tror inte alls att det är konstigt att han inte vill sova vid 10-tiden, E är ju stora killen nu! Runt 1-årsåldern brukar de gå över till att bara sova en gång om dan men kanske lite längre då istället.

    Strax efter 1-årsdagen började vi få problem med förmiddagsluren här hemma och övergick då i nya rutiner. Sen dess lägger sig T istället vid 12 och sover 2 timmar mitt på dan istället. Tyckte det var skönt att han själv signalerade att det var dags med förändringen, det blev en naturlig anpassning innan det var dags för dagis, där de bara sover ett pass mitt på dan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu sover han ca kl 13-15 istället. Men det var lite bökigt med rutinerna där ett tag, precis i brytpunkten att gå från två till en sovstund. :-)

      Radera