torsdag 7 juli 2011

Spjälsäng

Jag är ute efter en vit spjälsäng med raka linjer - ju mindre krusiduller, desto bättre. Jag vill helst ha en säng med ribbotten istället för en perforerad spånskiva och gärna en säng med platta ribbor längs med sidorna istället för runda.

Vi har hela tiden tänkt köpa en Brio Cot Two, spjälsäng med reglerbar botten i två lägen och en höj- och sänkbar långsida. Jag har dock börjat tveka en aning med tanke på ev. klämrisk och om den sänkbara sidan faktiskt är en funktion som vi kommer att använda...man behöver ju trots allt använda båda händerna för att höja och sänka sidan.
Brio Cot Two, pris: 1995:-

Igår var R och jag en vända på Barnens hus och fick då syn på en annan säng, Troll Alva, som vi tyckte såg helt okej ut och som dessutom var på rea just nu. Den har reglerbar botten i tre lägen och alla sidor är fasta. Pris: 699kr. Vi slog till och köpte denna men den ligger ännu i kartongen så vi kan lämna tillbaka den om vi ångrar oss.

Frågan är bara om höj- och sänkbar långsida på spjälsängen är något man använder mycket så att det är värt nästan 1300kr till? Kanske har man större användning av reglerbar botten i tre olika lägen istället för två? Vad tycker ni spjälsängsexperter? :-)
Troll Alva, pris: 995:-

4 kommentarer:

  1. Vi har en spjälsäng från Ikea utan någon höj- eller sänkbar sida. Jag kan lätt säga att vi behövde inte den funktionen. Jag tror inte att det är värt 1300 kr extra.

    SvaraRadera
  2. Vi har en spjälsäng från IKEA (den heter Hensvik). Den har inte höj- och sänkbar sida och vi har inte känt något behov av det heller. Kan inte komma på när det skulle användas, tror inte man behöver den funktionen faktiskt.

    Det viktigaste för oss när vi valde säng var att man kunde ta bort ena långsidan helt så att vi kan använda den länge. Då kan vi ha den till han är 3-4 år (beroende på hur lång han är i den åldern).

    Om man inte har avtagbar sida kan man inte ha sängen så länge. Någonstans mellan 9 månader och 1,5 år kommer barnet på hur man klättrar ur spjälsängen och då kan man inte ha den kvar om inte ena långsidan går att montera av.

    Efter spjälsängen är det dags för juniorsäng. De är för höga och stora för en 9 mån-1,5 åring. Det är i alla fall så jag har fått det förklarat för mig.

    Annars är det viktigaste att sängen har standardmått (så ni lätt kan hitta tillbehör och inte bara köpa det som hör till just den sängen, det kan bli krångligt sen. Särskilt som BRIO håller på att gå i konkurs - om inte nån räddar företaget alltså, vilket vi får hoppas förstås...

    SvaraRadera
  3. Som sagt förut så har Julia en säng med sänkbar sida vilket vi inte har använt nånting. Nu är den sängen från när jag och mina syskon var små men skulle vi köpa en ny nu så skulle vi inte köpa en sån. Då låter det faktiskt bättre med en säng där sidan går att ta bort helt.

    Julia är snart 2 år och har aldrig försökt klättra ur spjälsängen så hon kommer få använda den ett tag till tills vi köper en vanlig. Men det är ju olika från barn till barn hur mycket de klättrar.

    SvaraRadera
  4. Jag måste tillägga att Gabriel sov i sin spjälsäng tills i juli förra året och han fyllde fyra i september.;) Han är ganska liten så platsen var tillräckligt för honom (+ en massa katter). Han klättrade över ett par gånger, men det blev aldrig något problem. Men det är självklart olika från barn till barn... Kanske dessutom ska tillägga att han inte är ett lungt barn! Jag tror att Gabriel kände sig trygg i sin spjälsäng;).

    SvaraRadera