torsdag 29 mars 2012

Så här eller tvärt om!

Lille Junior har vissa svårigheter med att dricka ur flaska. Han försöker bita på nappen istället för att suga. Är det lättflytande som vatten går det ju "bra", men med välling i flaskan och en kurrande mage blir frustrationen påtagligt s t o r. Elliot vägrade ju nappen redan från början och har inte blivit matad med flaska heller. Nu närmar han sig 8 månader och då ska antalet "lagade" mål utökas säger sköterskan  på BVC. Jag ammar annars honom gärna ett tag till, har fortfarande mycket mjölk och det är ju en så myspysig stund man har tillsammans. Men, men...nu ska riktig frukost införas. Därför har jag provat att ge Elliot välling med en mjuk pipmugg istället och det har gett vissa framsteg, eller vad man nu ska säga. 

Dricka ur en konstig sak...?
Ja ja ja, jag fattar...
Kan själv!

4 kommentarer:

  1. Om han inte gillar flaskan så strunt i vällingen och ge honom gröt eller smörgås till frukost istället. Tim var (och är fortfarande) förtjust i macka med mjukost. Det kan du ju testa. Nu när han är så stor så tycker han väl att det är kul att stoppa bitar i munnen själv dessutom.

    SvaraRadera
  2. Ja, mjukt bröd älskade Gabriel! Nu gillar han mest Lingongrova.
    Du kan ju tunna ut vällingen lite i början så att han vänjer sig vid smaken och successivt öka mängden välling. Eller gör som Linda säger: ge honom gröt!

    SvaraRadera
  3. Elliot äter gröt varje kväll en stund innan han ska sova. Det älskar han. Det är mer sugtekniken som han inte förstår sig på, för smaken på vällingen gillar han... Hade bara varit så skönt om han kunde äta ur flaskan själv på morgonen så att jag kunde äta frukost samtidigt. Men det är klassat som "lyx", jag vet :)

    Bröd gillar Elliot också, är själv bara så nojig för att han ska sätta i halsen så jag har bara gett honom många pyttesmå mjuka bitar. Men nu har R visat hur jag ska göra om han sätter i halsen så nu får jag väl försöka ge lite större bitar. Mjukost ska jag testa!

    SvaraRadera
  4. Vill du att han ska ta flaskan så får ni nog bara öva helt enkelt.

    De sätter nog inte i halsen så lätt som man tror, inte smörgås och sånt i alla fall, då ska det vara väldigt stora bitar. När Tim började med mat med större bitar, smörgås o sånt så harklade och klöktes han en hel del, det såg ut som om han satte i helsen hela tiden. På BVC sa de att det var en del av processen för kroppen att lära sig och det är helt naturligt, att alla barn gör så, mer eller mindre (Tim lite mer då).

    Eliott är ju redan 8 mån och de flesta barn börjar dagis när de är runt året och där sätter de bara en macka i näven på småttingarna :-) Hemma har vi skurit äpplen i små, små bitar för att han inte ska sätta i halsen och jag höll på att svimma när jag såg att Tim satt där med ett halvt äpple själv på dagis. Då säger personalen att så äter han frukt varje dag. Ibland får man för sig att de klarar mindre än vad de gör.

    SvaraRadera