tisdag 5 juli 2011

Hos barnmorskan v. 34

Idag, vecka 33+6, var jag hos barnmorskan och uppdateringen lyder:


SF-mått: 34 cm

Hb: 105

Blodtryck: 130/65 

Hjärtljud: 135 slag/min

Viktökning sedan inskrivning: + 3kg (dvs. +1,3 kg sedan start). Jag hade glömt väga mig hemma så jag fick väga mig hos barnmorskan idag istället. Brukar annars väga mig utan kläder och innan frukost. Nu blev det efter frukost och med skor och kläder på...men, men.

Bebisen hade redan vid förra besöket vänt sig med huvudet nedåt. Idag har han även fixerat sig, sa barnmorskan.

Det är ett jäkla "spring" vid barnmorskan så här på slutet! Varannan vecka ska jag dit. Magen hade inte växt något sedan förra besöket men eftersom pojken redan ligger 7% över normal storlek (enligt UL) så ligger han ändå på den övre kurvan. SF-måttet kan dessutom skilja sig lite beroende på vem som mäter.

Hb-värdet gick inte att fastställa idag, värdena blev väldigt avvikande. Något mellan 96 och 119 gav det första blodprovet. Hon fick putta mig en gång till men även det gav ett tredje värde så hon knyckte på axlarna och antecknade 105. Jag ska fortsätta med två järntabletter om dagen. R gnäller att jag måste ta tre... Han sa även att det kan bero på att mina fingrar är svullna så vätskan kan spä ut blodet och ge tokiga värden. Blir det lika varierande nästa gång så ska jag be henne ta ett venöst prov (i armen) istället eftersom det tydligen är mer pålitligt.

2 kommentarer:

  1. Rent intellektuellt förstår jag att jag måste ta järnrabletter. Men det tar emot så fruktansvärt... Tabletterna är stora, äckliga och jag mår inte bra efter att ha tagit dem. Men nu är det ju max 15 v. kvar!;)
    Jag tar alla mina prover venöst i armen. Men i och för sig är jag ju ganska van, med diabetes och allt. Men jag tror också att det ger bättre resultat. Det enda jag kan trösta med är att man vänjer sig!;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Har du provat duroferon? ...annars har jag tabletter som du kan få nästa gång vi ses. (Niferex fungerar bättre för mig, duroferon kräks jag bara av...men det är ju olika hur man reagerar)

    Jag gillar eg. de venösa proven bättre än putt i fingret...men jag visste inte att de konstiga värdena kunde bero på vätskan jag har i kroppen och att ett venöst prov därför förmodligen gett ett säkrare resultat, utan det var först efteråt när jag pratade med R som han sa det. :)

    SvaraRadera