söndag 31 juli 2011

BB-väskan

Efter mycket velande fram och tillbaka om vilken skötväska vi skulle ha så bestämde vi oss tillslut för att köra på bugaboos egna. Den kändes mest robust. Den var helt slut i svart i Malmö så igår fick vi åka till Lund och med fem minuters marginal innan butiken stängde lyckades vi norpa den sista svarta som de hade i lager. Paret som stod före oss i kön hade precis kastat sig från Kristianstad för att köpa den näst sista. Skönt att vi fick det ordnat...att vänta till mitten av augusti innan den åter var i lager hade ju inte varit jättekul!

Bugaboo canvas black, pris: 1090:-

Nu ska bara BB-väskan packas också... Hur mycket behöver man egentligen ha med sig till BB?  Jag räknar med att bli kvar på sjukhuset i 4-5 dagar eftersom det blir kejsarsnitt. 

Kan det här vara lagom att ha med sig till bebisen och till mig? 


TILL BEBISEN
1 filt
1 snuttefilt
1 napp (om bebisen nu får ha det...) 
2 mössor 
2 sockor 
1 varma tossor
2-3 haklappar/dreglisar
2 pyjamas
1 varmare suit i velour att åka hem i 
3 set med body + byxa
1 bodysuit
babyskyddet till bilen

TILL MIG 
Hygienartiklar: tandborste, tandkräm, schampo, inpackning, duschkräm, deo, hudkräm, hårborste, snudd, lypsyl...kanske en mascara (orkar man ens bry sig?)
Halstabletter
5 sockor
5 Kärringtrosor modell XXL (man får visst några i nät att ha de första dagarna på BB har jag hört...)
1 paket XXL-bindor
5 Bh...funderar på, Carefix, dvs. de elastiska från apoteket. Fungerar dessa??? Har ingen lust att bunkra nya behåar innan jag vet ungefär vilken size mjölk-melonerna tänker inta...och de lär vara ganska ömma första tiden om jag förstår saken rätt. Två (med bygel) har jag iofs redan köpt...
En packe amningsinlägg
2 Mjukisbyxor
1 Leggings
1 Amningslinne
2 långärmade tröjor
2 stora t-shirts
1 varm kofta
Tofflor
1 sjal
Något laxerande...inolaxol eller katrinplommon.
En tidning, frukt och en påse med något extra gott att knapra på.
Kamera
Plånbok
MVC-journalen
Mobil + laddare


Nu bor vi ju nästan granne med sjukhuset så R kan ju alltid fylla på lagret om det skulle behövas... Har jag glömt något?

15 kommentarer:

  1. Bebisen får ha napp om ni vill det.;-) Men det är möjligt att ni får kämpa lite. Neonatal i lund ger bebisarna napp medan avd 44 (på kk) låtsades att det inte fanns något som hette napp. Så var det i alla fall med Gabriel, men det är ju snart fem år sedan.
    Kläder är lätt att fylla på... Dessutom finns det ju alltid region Skånes kläder till bebisen även om de inte är direkt roliga. R får väl agera som hämtningsansvarig om ni glömt något.;-)
    Laxermedel får du på avdelningen. Men du verkar ha koll på det mesta...;-)
    Tack för mailet! Jag uppdaterar situationen imorgon. Jag känner mig rätt stressad nu. Vi ses på tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag förstår mycket väl att känslorna sitter utanpå just nu... Hoppas att ni får svar på några av frågorna i morgon. Sköt om varandra, så ventilerar vi oss allt vad vi orkar på tisdag! Det blir nog den sista fikan i lugn och ro på ett tag ;-)
    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Oj vilken lång lista.

    Du kan skippa tossor, alldeles för varmt, det är varmt på BB, möjligen skulle det behövas om det var tjugo minus ute. Tror inte ens vi hade strumpor på Tim. Haklappar och dregglisar behöver du nog inte heller. Inte nåt dreggel i början direkt, vi började nog använda det efter ett par veckor. Annars låter det lagom mycket kläder för ett par dagar tycker jag.

    Tror inte du kommer bry dig om mascaran, ingen annan heller, tror inte jag såg någon som var sminkad och 99% gick omkring i sjukhussärken hela tiden. Tror jag såg en enda (av typ 100) som hade sin egen mjukisdress. Det är mycket blod och mycket mjölk som sprutar överallt så det är mer praktiskt med sjukhuskläderna som du slipper tvätta själv o bara får nya så fort du vill. Helt ärligt så såg alla ut som f-n på BB, och ingen brydde sig. Det var annat att fokusera på :-)

    Ett måste är nattBH typ Carefix, du behöver 2-3 st men de är billiga. Man läcker om nätterna med o då måste man sova med BH, inte särskilt kul att sova med vanlig amningsBH så dessa tunna är ett måste tycker jag. Går att tvätta i vasken o torkar snabbt. Jag hade de både dag o natt i början till man vant sig vid amning och hunnit kolla upp riktig amningsBH. Nån med bygel kunde jag inte ha, de skavde för mycket tyckte jag.

    Du behöver inte ta med nåt laxerande själv. OM du behöver nåt (det behövde inte jag) så får du där. De har både katrinplommon och mediciner. Varm kofta behöver du nog inte, inte om värmen håller i sig.

    Öronproppar kan vara bra att ha med om du har otur med din rumskompis. Många blir täppta i näsan av ACn så om du är känslig för sånt så ta med näsdroppar. All annan ev medicin får du där.

    Annars ser din lista komplett ut tycker jag. Tyckte Malmö BB var superbra, jättebra personal och man fick jättemycket hjälp med allt. Helt ok mat massor av gånger om dan.

    Och som redan sagt, det är nära hem och Rafi kan alltid fylla på om nåt saknas.

    Jag jobbar i närheten så du kan ringa mig om du saknar några "tjejgrejer" så handlar jag och lämnar i receptionen, bara slå en signal eller sms:a i så fall!

    SvaraRadera
  4. Shit vilken uppsats jag skrev nyss, hjälp..

    Var bara tvungen att tillägga: Själv hade jag ju inte packat väskan när vattnet gick och i full panik mitt i natten glömde jag packa bebisgrejerna och till mig själv tog jag med en skjorta och ett par jeans som passade när jag vägde 25 kg mindre.. Ha ha... vet inte vad jag tänkte men jag tänte inte klart. Vi fick låna kläder till bebisen och sen åkte Bazze hem och packade allt till mig. Det var inga problem.

    SvaraRadera
  5. Nu kom jag på en sak till. Säg till direkt när du kommer in på BB att du är vegetarian! Man blir hungrig av amningen och om man inte beställt veg mat så finns det bara knäcke att äta.

    SvaraRadera
  6. Ok nu är jag tjatig men jag kom på en sak till som man verkligen behöver - ett par inneskor som man kan ha i korridorerna och på rummet. Några som är lätta att ta på sig (inte nån man måste knyta eller böja sig ner för att ta på sig). Det behöver man på BB.

    SvaraRadera
  7. Tack för tipsen... tofflor/inneskor till mig själv hade jag precis gett upp hoppet om att hinna fixa, men jag får bege mig ut en sista vända på stan och se om jag hittar några som inte är avsedda för vintern... De jag kollade på i dag hade alla ullfoder...och jag som kokar om fötter och händer (och för tillfället resten av kroppen) går ju nästan alltid barfota här hemma :-) Toppen, tack!

    SvaraRadera
  8. Om du har några flipflops eller liknande funkar det med.

    SvaraRadera
  9. Flipflops har jag säkert minst 10 par i mitt "skostall"...så då klarar jag mig :) Man får blöjor på sjukhuset väl? (Läste att man i t.ex. Ystad ska ta med egna)

    Att ta med sig kläder som passade för 25kg sedan tyckte jag var en aning optimistiskt! Jag tror att personalen har fått sig ett och annat gott skratt genom tiderna... ;-)

    Sa de förresten ngt till dig INNAN ni visste att Tim föddes för tidigt om ni skulle få eget rum eller dela rum efter KS? Min BM sa att alla som snittas, föder för tidigt, får tvillingar eller ett barn som inte är friskt, får egna rum - men som bekant litar jag inte till 100% på vad hon säger. Hon har ju haft fel förr om vi säger så...

    SvaraRadera
  10. I lund fick jag dela rum med snittade mammor. Det var ett tvåbäddsrum så jag fick någon natt ensam, men det var jobbigt att ha någon i samma rum. Tyvärr var det mycket jag inte var nöjd med, men det har nog med att jag upplevde allt som väldigt jobbigt.;-)

    Jag tyckte att det var jätteskönt att ha egna mjukiskläder på mig. Min mamma fick åka och handla nya kläder som passade för även om Gabriel föddes v. 39+1 hade jag inte packat någon väska.

    Som sagt varierar det tydligen beroende på sjukhus om man får blöjor eller inte, men jag tror att på de flesta sjukhus

    SvaraRadera
  11. Jäkla katter!! Ok...fortsättningen kommer nu;-)

    ...får man blöjor.

    SvaraRadera
  12. Jag började packa väskan nu i helgen, men mina saker ligger ännu opackade och huller om buller...ska ännu införskaffa ett par mammamjukisar till. Hittade inga som passade igår. Jag har ju aldrig varit inneliggande tidigare men kan tänka mig att man lätt kan känna sig lite "sjuk" om man skrotar runt i de där särkarna i flera dagar...

    Hoppas jag slipper dela rum med någon. Jag ska nog försöka "gnälla" mig till ett eget rum...om det nu finns plats. Är det fullt så är det och då får jag väl försöka skynda mig hem istället... :-)

    SvaraRadera
  13. Håller med Linda, skit i att ta med en massa kläder, smink och sånt till dig själc. Alla nyblivna mammor såsar ändå runt på BB med håret på ända. Det är ju liksom bebisarna som är i centrum. =)

    Jag hade med en egen kudde. Och det är jag SÅÅÅÅ glad över. Nu tillhör jag visserligen den kuddekräsna sorten. Men BB:s kuddar är allt annat än bekväma ...

    Var också glad över att jag hade packat ner en skön bodylotion, en deo och en bodyskrub. Jag har aldrig känt mig så sunkigt skitig som efter förlossningen. Antagligen för att den var skitjobbig och jag svettas urmycket under tiden jag klämde ut Leon. =) Man svettas mycket när man ammar också. Så för mig var det a och o att duscha ofta.

    Inneskor är också ett absolut måste om man inte vill dra runt på kalla hårda sjukhusgolv i strumplästen. Flipflops som Linda tipsade om blir säkert utmärkt.

    Godis, tidningar och datorn blev mina bästa vänner de två dagar jag stannade på BB. Martin och jag låg och kollade film på datorn mellan amningarna. Urmysigt!

    Och glöm för guds skull inte nappen!!! Vi trotsade barnmorskornas råd och följde våra vänners ord istället och ploppade in en napp i Leons mun redan första dygnet. Han var nämligen VÄLDIGT hungrig av sig och gnällde ilsket efter mat stup i kvarten. Och då var det skönt att kunna ge honom någon tröst medan jag satt med pumpen och jobbade fram mer krubb. Det kan ju ta ett tag innan den mjökfloden kommer igång.

    Allt annat tror jag att Linda har fått med.

    SvaraRadera
  14. Jag hade både tidningar och böcker men hann inte med något av det. Sanna, hann ni verkligen kolla på film?

    Jag tyckte det var superstressigt mellan amningar, egen mat, mediciner, all sjukvårdspersonal som sprang ut och in, jag hann knappt duscha. Det fanns massor med skvallertidningar i korridoren så det kan man ju ta till om man blir uttråkad. Fanns ett helt ok tv-rum också men när man gick förbi var det alltid tomt.

    SvaraRadera
  15. Perfekt, ännu fler råd...jag antecknar! :) En extra kudde tar jag nog också med mig... jag har ju haft 5 kuddar i sängen de senaste veckorna eftersom jag vaknat av att jag "kräkts" i sömnen och därför fått världens hostattacker (omysigt!).

    SvaraRadera